Sudden ?


Assalamualaikum :)

Motip roses di atas cos im so in love with them . Waaaaaaaah . Rasa gegirl gegirl gitu . 

K stop it please . 

Sudden ? Why sudden ?
Gempak sangat ka hidup ambe ni .

Nope .

Im not the person in term sooo 'gempak' . Ada ke manusia gempak tanpa Allah ? And of course it is NO . 
Yang aku mampu cuma jadi pembaca komik Gempak Starz jeh tu pun hanya Lawak Kampus . Haaaaaa bagilah gelak sikit kan . Hambar much . 

So ?


Entah . Tiba tiba rasa macam nak update new entri with random topic . Nama pun sudden kan ? Bukan nak story apa apa cuma it is more to opinion . Perhaps about life  or whatever related . Neeeeeee , im not psychologist lah tapi sukatilah kan . Blog aku muehehe . 

Sebelum tu . 



                                        Subhanallah . Cantiknyaaaa . Pasaipa meriah sangat ni . 


Addicted dengan roses pulak dah . Entah bila koi jadi minah bunga pun tak tahu aih . Semput koi tengok roses gini . Adakah semakin matang diriku ini ? Hahahaha hambar .

Back to the what I gonna say . Peh menyampoh . 

MUHASABAH . Tahu kan term tu ? Yes I know that everybody knows that word . Sama ada mendalam ataupun tak . Maaplah mukadimah merapu sebelum tu . 

Pernah tanya tak pada diri sendiri . 

    Ikhlas ke apa aku buat selama ni ?

   Allah terima tak amalan aku selama ni eah ? 

   Betul ke niat  aku buat selama ni ? 

   Cukup baik ke aku ni sampai tahap nak menilai orang lain ? 

Yup , question tak rare mana pun tapi yang tak rare tulah kita buat tak ? Allah . Manusia tak sempurna . Banyak sangat khilaf . Bila kita rasa kita terbaik dari semua orang . It's totally wrong . Siapa kita ? Allah yang menilai kita bukan diri sendiri . Bila kita fikir macam tu pun dah menunjukkan kita lebih teruk daripada orang yang kita anggap dia tu teruk . Mana kita tahu orang yang masyarakat pandang hina tu lagi banyak amalan dia dari kita . Who knows ? Malah lagi berlipat ganda mulia dari kita . Manusia semua sama yang beza setakat mana penghayatan dia dalam beragama . Kita pun tak tahu apa yang ada dalam hati manusia ni . Only Allah knows . 

Soalan kepada diri sendiri . Aku ? Aku pun manusia biasa yang tak lari buat kesilapan . Sentiasa buat kesilapan . Aku bukan golongan cerdik pandai agama  , ustazah , alim ulama' nak memperincikan pasal agama dengan lebih jelas . Ciwah ayat . But seriously lah kan . Umur pun baru 16 tahun , result UPT 1 pun tak dapat habis lagi . Ilmu pun cetek sangat lagi . Tapi tak salah bila kita berpendapat . Kita masih belajar keng keng keng ? 

Ya Allah betapa beruntungnya aku bila aku fikir balik apa yang Allah dah sedia kan untuk aku . Apa yang aku dapat ni mungkin tak semua rasa macam ni . Nikmat beragama . Allah tempatkan aku dekat sekolah agama . Kawan kawan ramai yang suka share pasal agama . Family pun sangat titikberatkan agama . See ? Allah dah bagi jalan kat setiap hamba-Nya . Atas kita je sama ada nak atau taknak . And im very sure ramai yang Allah sediakan jalan macam ni . Come on lah . Untung gila kot we oulls :3 See ? Betapa Allah sayang dekat kita . Teringat pulak usrah dengan Kak Izzat haritu . Tak silap tajuk usrah haritu 'malas' kot . Dalam Surah Al Mulk ayat berapa tak sure , maksud ayat pun dah kabur kabur sikit dalam ingatan daku hini . Yang pasti nak tunjuknya Allah dah sediakan macam macam jalan untuk hamba-Nya , tinggal kita je untuk mencari . Lebih kuranglah . Aku yang elaborate point nya haritu . Ciwah . 

Dengan apa yang dah jadi kat dunia sekarang ni , takkan lah masih nak membutakan mata memekakkan telinga kot ? Allah dah tunjuk macam macam dah . Duniawi jangan terlalu dikejar sehingga lupakan ukhrawi . 

For the girls . Cukup terjaga ke aurat dan batasan kita selama ni ? Jengjengjeng ....

Muhasabah dalam setiap tindakan tu perlu .
Istiqamah dalam kehidupan pun patut ada .

Ebendoh (read : eventhough) kau kaki internet sekalipun . Yaww macam aku . Tapi boleh je manfaat pesbuk ang , twitter ang belajar ilmu agama ni . Ramai je sekarang ni orang approach remaja and masyarakat dalam social network ni . Dakwah IT . Tu ada pekdah (read : faedah) jugak ang main internet jaaaaaaa . 

Yang penting . Turuti semua Allah suruh . Walaupun kita tak tahu Allah terima ke tak . Cuba buat yang paling terbaik . Untuk Allah ni bukan untuk orang lain . Macam nak jawab exam besor jugak . Mesti nak result gempak cemerlang kan . Kita pun tak sure sama ada jawapan kita ni betul ke tak tapi dah tentulah kita akan berusaha sehabis baik semata mata nak dapat result yang terbaik kan . Macam tu jugak ibadat kita .

In a nutshell , we as Muslims should know our responsibility lah . Solat jaga . Lidah tu control sikit pedasnya . Mata jangan berlegar legar sangat di udara tanah ke ape . Banyakkan ibadah kepada Allah . Insyaallah sorga milik kita . Nak syurga buat cara nak .  Insyaallah . 

Aku pun manusia biasa . Merangkak lagi mencari Nur Ilahi . Tapi ini just an opinion . Sama sama manusia kan . Insyaallah sama sama kita muhasabah bersama . Mmmmuahh . Ciwah . 

Sama sama ke arah kebaikan eak eak eak :)

Let turn over a new a leaf . 



SYS . 

Beautipul mariaaaaaaa ( ceh sabit sangat )







No comments:

Post a Comment